Filmmusikk med 15-årsgrense

Pete Knutsen fra Popol Vuh komponerte musikken til filmene Operasjon Cobra og Carl Gustav, gjengen og parkeringsbandittene, som begge reutgis nå.

Eivind Eide Skaufjord
Big Dipper Magasin

--

Pete Knutsen er en sentral figur i norsk musikkhistorie, mest kjent som tangentspiller og gitarist i legendariske Popol Vuh/Popol Ace. Etter Popols oppløsning spilte han nærmest med alt og alle som i norsk musikkbransje, deriblant Wenche Myhre, Tobben & Ero, Kåre Virud, New Jordal Swingers, Vamp, Inger Lise Rypdal, Dollie de Luxe, Trond-Viggo Torgersen og en hel haug flere.

Mindre kjent for mange er det at han også komponerte fantastisk filmmusikk. Norsk Film-produksjonene Operasjon Cobra (1978) og Carl Gustav, gjengen og parkeringsbandittene (1982) ble regissert av Ola Solum (Reisen til julestjernen, Orions Belte) med filmmusikk komponert av Knutsen.

Fra Moving Music, etiketten som ga oss det fabelaktige, og for lengst utgåtte/utsolgte Himmel og Helvete-soundtracket, kommer nå filmmusikken til disse to norske filmene, for første gang i salg. Bak Moving Music står de aktive platearkeologene Tobias Edborg-Torjussen (Preservation Records) og Fredrik Lavik (Jazzaggression og Afro7).I forbindelse med slippet av disse platene har vi tatt en prat med komponist og hovedperson Pete Knutsen.

Filmmusikken du ikke visste at du trengte!

Nå utgis altså filmmusikken til både Operasjon Cobra og Carl Gustav, gjengen og parkeringsbandittene for aller første gang. Hvordan kom dette i stand? Og hadde du noengang sett for deg at det ville være interesse for denne musikken 40 år senere?
Jeg hadde aldri regna med at det skulle komme til å skje. Men det er vel et godt år siden, kanskje to, at Tobias (Edborg-Torjussen, Preservation Records, Moving Music) ringte meg og spurte hvordan jeg stilte meg til det. Han fortalte om Preservation Records og sa at det hadde vært ålreit å grave i filmarkivet i Mo i Rana for å se hva han kunne finne. Jeg syntes det var en kjempefin ide. Da han spurte om Operasjon Cobra og Carl Gustav og gjengen — om det var noe som kunne gis ut — det sa jeg umiddelbart ja til.

Da Operasjon Cobra-filmen kom hadde du spilt i Popol Vuh/Ace i et knapt tiår. Hvordan dukket filmmusikkjobbingen opp? Åpnet muligheten seg fordi bandet gikk mot slutten eller var det annerledes?
Jeg husker ikke helt det. Ola Solum som var regissør for de to filmene og mange andre, hadde jobba i NRK og jeg kjente han derfra. Han kjente til musikken vår i Popol Vuh. Han hadde meninger om Operasjon Cobra, om hvordan han kunne tenkt seg musikken. Jeg fikk noen inputs fra hans side før filmen, mens den lå på klippebordet. Og så hadde jeg en liten hunch om hva han ønsket seg. Det funka bra for han og for meg. På denne tiden jobba jeg med et sommershow med Wenche Myhre på Hotell Klubben i Tønsberg. Jeg skrev musikken innimellom det. Forestillinger om kvelden, skrev på formiddagen på et landsted vi leide. Popol Vuh var oppløst da, men Terje Methi og Thor Andreassen var med i bandet som jeg hadde med Wenche. Flere blåsere og strykere fra Wenche Myhre-showet bidro også til filmmusikken.

Musikken til Operasjon Cobra låter (ser jeg for meg) svært tidsriktig med sin blanding av funk, fusion-jazz, groovy softrock. Det er i det hele tatt ganske eklektisk, og — uten at jeg har sett filmen — kan man lett se for seg hva slags type scener de forskjellige låtene og partiene akkompagnerer. Hvordan jobbet du med musikken? Hadde du noen andre artister eller annen filmmusikk du var inspirert av i dette arbeidet?
Amerikanske filmmusikkomponister som var i tiden som Mike Post og Lalo Schifrin. Musikk som var litt ispedd jazz-akkordikk. I tillegg ville regissør Ola Solum at musikken skulle helle litt mot klassisk, og det gjør den.

Musikken til Carl Gustav, gjengen og parkeringsbandittene bærer lydmessig preg av at vi her har beveget oss fire år fremover i musikkhistorien. Det låter definitivt mer discoaktig, blant annet. Assosiasjonene mine går tidvis til Scarface-soundtracket. Hva hadde skjedd musikalsk på disse fire årene, for din del?
Det var en helt annen type musikk kan du si. Litt mer mot rock enn Operasjon Cobra. Filmen var beregna til å ha 11-årsgrense, men siden de synes at musikken var litt skummel, så ble det 15 tror jeg.

Apropos det, vi gjorde en video, eller egentlig 35mm film, med Popol Vuh, blant annet med låta «Queen of All Queens». Den gikk som forfilm på Flåklypa Grand Prix, og inkluderte mange nærbilder av Jahn Teigen som skreik og sang. Den ble tatt ned fordi de minste barna ble redde.

Kan skjønne at barna ble redde hvis det var dette de fikk se.

Carl Gustav var det, som på Operasjon Cobra, folk fra Popol Ace (inkludert Jahn Teigen også). Men ingen blåsere denne gangen, men desto mer keyboard og sånn.

Det gir jo mening at du fikk med Jahn Teigen på Carl Gustav…, all den tid dere hadde spilt sammen i Popol Ace. Men hvordan kom punkbandet Alle tiders duster inn i bildet?
Alle tiders duster har ikke jeg noen peiling på.

Såvidt jeg kan se av min research ble det med de to filmene. Hvorfor laget du ikke mer filmmusikk? Det virker jo i aller høyeste grad vellykket?
Jeg har faktisk laget mer filmmusikk. På den tida var det veldig små budsjetter og jeg gikk jo litt i underskudd på noen av de. Det var en film jeg gjorde som het Søsken på guds jord. Denne gangen var det ikke Ola Solum og ikke Norsk Film heller. Anneli Drecker var med i filmen da hun var bare 14 år. Filmen fikk ikke noe særlig god kritikk her i Norge. Ei heller musikken. Et sitat jeg husker er: «Pete Knutsen har laget musikken til denne filmen. Det burde han ikke ha gjort.» Filmen ble anmeldt i New York Times senere og der fikk den veldig bra skussmål for musikken. Jeg brukte Minimoog mye på denne tiden og var omtrent den eneste som hadde det i Norge. At New York Times likte den musikken levde jeg på ganske lenge. Siden har jeg gjort mye TV-snutter og kjenningsmelodier, på den tiden da det skulle være litt melodi og instrumentering.

Din musikalske CV er imponerende «vondt år»-lang. Kan du trekke frem noen personlige høydepunkter? Det kan være band, filmmusikk, solo, eller ting du har gjort som studiomusiker.
Gjenforeningskonserten med Popol Ace i 2003, sammen med Kringkastingsorkesteret. Full besetning med Jahn Teigen og jeg skrev også musikken for KORK. Den ble ut på DVD og mikset i surround. DVD-en solgte faktisk en del.

Noe annet fra karrieren din du gjerne skulle sett tilgjengeliggjort i dag? Det er jo veldig varierende hva av norsk musikk fra 60–90-tallet som er tilgjengelig, både på strømming og vinyl.
Jeg har gjort veldig mye med Frode Thingnæs Kvintett som jeg gjerne skulle sett reutgitt. Det kunne vært fint, spesielt den som het Nightsounds — den var jo på vinyl originalt. Også LP-en Popol Ace lagde uten Jan Teigen, med Asa Krogtoft på vokal, Curly Sounds, hadde vært gøy å få på vinyl. Det har jeg faktisk foreslått for Tobias.

Er du fortsatt musikalsk aktiv? Har du noen fremtidige prosjekter vi kan se frem til?
Er fortsatt aktiv. Jeg holder nå med et prosjekt med Ken Hensley fra Uriah Heep. Vi har et samarbeid på gang der vi tar masse låter som han lagde på den tida, som jeg skriver ut for symfoniorkester som han skal opptre med. Fullt kjør, men har vært litt dårlig i ryggen etter en fallulykke. Det er ikke bestemt når, eller om, det skal gis ut — det er først og fremst beregna for livemarkedet. Planen er at det skal fremføres forskjellige steder i Europa med forskjellige orkestere.

Begge filmmusikk-platene er i salg fra 22. februar og kan bestilles her.

Lanseringsfest torsdag 22. februar 19:30. Se lenke under.

Skrevet av Eivind Eide Skaufjord

--

--